Jakie elementy składają się na koszty wynajmu biur?

Koszty wynajmu to jeden z decydujących kryteriów przy wyborze powierzchni biurowej. Chociaż uważa się, że największy wpływ na cenę w tym przypadku ma wysokość czynszu, to tak naprawdę jest wiele innych czynników, które także nie są bez znaczenia.

Czynniki, które wpływają na koszt wynajmu biura

Przy kosztach wynajmu biura trzeba zwrócić uwagę na 3 podstawowe składniki:

  • czynsz,
  • koszty administracyjne,
  • koszty eksploatacyjne.

Wysokość czynszu

Na czynsz ma wpływ oczekiwana od inwestorów stopa zwrotu, ale i też lokalizacja. Lokalizacja to bez wątpienia jeden z najważniejszych czynników wpływających na ogólne koszty biur do wynajęcia. Na koszty wynajmu biura, ale również na komfort ich późniejszego użytkowania wpływa też szereg innych czynników, takich jak m.in. liczba dostępnych miejsc parkingowych, miejsca postojowe dla rowerów, klimatyzacja, odpowiednia akustyka pomieszczeń, infrastruktura w okolicy, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych itd.

Koszty administracyjne

Na koszty administracyjne mają wpływ umiejętności negocjacyjne zarządzającego z podmiotami obsługujących budynku biurowego. Jest to suma świadczeń i opłat, do których uiszczania zobowiązani się najemcy lokali na rzecz instytucji zarządzającej danym obiektem, aby ten był bezpieczny i „przyjemny” dla ludzi oraz spełnił wszelkie wymogi prawa budowlanego.

Koszty eksploatacyjne

Na koszty eksploatacyjne mają wpływ parametry budynku (najważniejszy to izolacja termiczna), zastosowane rozwiązania technologiczne (przede wszystkim w zakresie wentylacji, ogrzewania i oświetlenia) oraz źródła energii.

Często firmy poszukujących biur do wynajęcia zwracają uwagę tylko na jeden parametr – czynsz, kiedy administracja i eksploatacja są równie istotne.  Warto jednak pamiętać, że biuro to wizytówka każdego przedsiębiorstwa oraz miejsce codziennej pracy osób w nim zatrudnionych. Trzeba więc traktować je przede wszystkim jako inwestycję, która będzie mieć istotny wpływ na rozwój firmy w przyszłości.